poniedziałek, 18 maja 2015

Cotte simple


Porządki w rekoszafie oficjalnie uważam za zakończone.

Nie znalazłam więcej żadnych niedokończonych projektów za to w ręce wpadły mi przedmioty wykonane kiedyś przeze mnie ze skóry (z rozpędu z porządkami dotarłam aż na strych i tam też znalazłam owe rzeczy) więc umieściłam je w odpowiednich zakładkach i zapraszam do oglądania.

Tymczasem w oczekiwaniu na zamówiony w zeszłym tygodniu materiał postanowiłam podzielić się z Wami wykrojem, który z pewnością pomoże z owego materiału wyczarować zgrabną suknię - cotte simple.





Tak, właśnie! Cotte simple. Już pisałam o niej wcześniej jako, że jest to podstawowy, kobiecy ubiór z okresu średniowiecza uważam za obowiązkowe posiadać ten element w swojej garderobie. A poza tym odpowiedni krój sprawia, że to naprawdę śliczna suknia.

Najpierw trochę teorii...

Cotte simple jest to suknia spodnia, z okresu ok. XIV - XV wieku, zakładana bezpośrednio na giezło czy też koszulę. Dopasowana, podkreślająca talię i ramiona była prawdziwą rewolucją ówczesnej mody. Panie dość już najwidoczniej miały nudnych, workowatych kreacji, które całkowicie tłamsiły i skrywały wszystko to co kobiece i piękne.
Kobiety najczęściej pojawiały się w niej w okolicy domu bądź biorąc udział na przykład w pracach polowych. Nie był to strój wizytowy toteż do naszych czasów zachowało się bardzo niewiele obrazów przedstawiających ów strój. Suknię wykonywano z wełny, sukna, czasem z jedwabiu lub w wersji leniej- lnu. Kolory  zależały od majętności właścicielki i przynależności do stanu. Suknia posiadała wiązania po bokach lub z przodu, dla kobiet brzemiennych łączono oba te rozwiązania. Podobno zdarzały się wiązane z tyłu, ale to wciąż jest tematem dyskusji. Ja się z taką nie spotkałam (wyłączając moją pierwszą, uszytą cotte simple, ale błąd został naprawiony).  Pojawiały się również suknie zapinane z przodu na guziki na całej długości sukni albo od dekoltu do końca talii.

sposób wiązania sukni źr: Medieval tailor's assistant

Rękawy krótkie obowiązkowo zestawiano z giezłem z długim rękawem (nie wypadało wszakże gorszyć ludzi gołymi rękami). Długie, mocno dopasowane do ręki od spodu były sznurowane bądź zapisane na guziki.
Do sukni w komplecie dochodziła suknia wierzchnia nakładana, jak sama nazwa wskazuje na wierzch. Często cotte simple występowała w kontrastującym kolorze do sukni wierzchniej w myśl ówczesnej mody.

To tyle jeżeli chodzi o teorię. Poniżej zamieszczam wykrój, który moim zdaniem jest jasny, czytelny i z całą pewnością nada sukni wymarzony kształt.

źr: Medieval tailor's assistant
Do powyższych elementów sukni dochodzą jeszcze cztery kliny.
rękaw
Jak tylko przybędzie zakupiona przeze mnie wełna od razu przystąpię do szycia!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz